De glorieuze opkomst van de cello als gewaardeerd solo-instrument begon in de barok met het werk van onder andere Francesco Geminiani en Antonio Vivaldi. Twee cellosterren van de jongere generatie, Renate Apperloo en Fedor Grigoriev brengen deze zomer twee programma’s die de ontwikkeling van de muziek voor twee celli in kaart brengen.
Dit programma in de Hortus te Alkmaar begint en eindig bij de bron: de barok. Speelse sonates waarbij de rol van begeleidende basso continuo ook door de cello vertolkt wordt. Het leidt bij Renate Apperloo en Fedor Grigoriev tot een ongekende eenheid èn weelderige klankkleurrijkdom uit de kraamkamer van de cello als solo-instrument.
FOTO ETC VERVANGEN
Duo Manuscript
Renate Apperloo, cello en Fedor Grigoriev, cello
Francesco Geminiani (1687-1762)
Sonate voor cello en basso continuo in d kl. t. H. 104
Andante, Presto, Adagio, Allegro
Antonio Vivaldi
(1678-1741)
Sonate voor cello en basso continuo in e kl. t., opus 14 nr. 5
Largo, Allegro, Largo, Allegro
Jean-Baptiste Barrière
(1707-1747)
Sonate voor 2 cello\s nr. 10 in G gr. t.
Andante, Adagio, Allegro Prestissimo,
PAUZE
Francesco Geminiani
Sonate voor cello en basso continuo in F g
Adagio, Allegro moderato, Adagio, Allegro
Luigi Boccherini
(1743-1805)
Sonate voor cello en basso continue in c kl. t., G. 2
Adagio, Allegro, Allegretto
Domenico Gabrielli(1659-1690)
Canon
Luigi Boccherini
Sonate voor cello en basso continue in C gr. t., G. 6
Allegro, Largo assai, Rondo Allegro
Kaarten zijn verkrijgbaar via de website www.ihms.nl